Idag är det äntligen dags för säsongsstarten av BAUHAUS-ligan 2022 och det har även blivit dags att gå i mål med vår intervjuserie när vi på premiärdagen tar tempen på Rospiggarnas lagkapten Kim Nilsson. Efter fem säsonger i Masarna valde Kim att återvända hem till Roslagen igen inför fjolårets säsong. Med sin jämna körning och sin förmåga att jämt sätta laget före jaget lämnade han stora avtryck hos rospiggspubliken.
”- Fjolårets säsong kändes bra. Jag hade varit i Masarna i fem säsonger innan och det är alltid en liten omställning att byta klubb men det kändes som jag behövde få lite nya förutsättningar, få en ny hemmabana och göra en liten ändring för att kunna ta ytterligare ett steg. Sen är Rospiggarna en klubb som jag visste vad jag kunde förvänta mig av då jag hade varit där tidigare och fast det hade hänt mycket i klubben sedan jag körde där sist kände jag igen de flesta men det var även roligt att få träffa allt nytt folk. Sen var Peter Jansson en stor anledning till att jag gick till Piggarna. Vi känner varandra mycket väl sedan innan och det var kul att få jobba tillsammans med honom. Även fast jag hade haft en jättebra säsong i Masarna året innan som slutade med SM-guld kände jag att jag utvecklades som förare och som människa under fjolåret i Rospiggarna. Jag ser verkligen fram emot att få köra för klubben även i år.”
Kim räknas som en av Sveriges mest rutinerade och meriterade förare med bland annat ett individuellt SM-silver och tre SM-brons samt ett lag SM-guld men han har även representerat Sverige i junior-VM där resultatet blev ett silver och två brons. Du har ju kört speedway nu i några år. Vad är det bästa med att köra speedway?
”- Jag skulle säga att känslan i sig är någonting man brinner för. Just att åka ut på en fin bana och köra fort är en rolig känsla men även att åka ut, ligga i ledning och ta spåren man har tänkt att man ska ta är en upplevelse som är svår att förklara. Men det absolut roligaste är såklart att vinna.”
Vilka är sina styrkor som förare och vad behöver du förbättra för att ta nästa steg?
”- Mina styrkor är att jag är väldigt noggrann och är medveten om vad det är för material som jag åker på. Jag lägger ner väldigt många timmar i garaget då jag känner att det det hjälper mig att ha ett övertag när jag står vid startlinjen om jag är fullt insatt om vad det är jag kör på. Jag tror inte att det är många gånger som någon annan har gjort i ordning en koppling åt mig utan jag gör det helst själv för att veta exakt hur det ser ut. Det i sig ger också en liten boost i självförtroendet när man kommer till arenan och känner att den tiden man har lagt ner i verkstaden ger resultat ute på banan. Samtidigt är det nog även det jag måste förbättra att kunna släppa vissa saker och att släppa speedwayen när det inte är tävling för att få mer tid till annat vilket jag tror skulle hjälpa mig. Rent åkmässigt skulle jag nog säga att min styrka är att jag är en hyfsat teknisk förare. Största anledningen till det är för att jag har kört motorcykel hela mitt liv då jag först höll på med motocross när jag var liten innan jag började köra speedway men även för att jag har kört flera säsonger i England.”
När Kim inte kör speedway spenderar han delar av hösten och vintern till att köra enduro. Kan du berätta lite om det?
”- Jag började köra enduro för lite drygt fyra år sedan mest för skojs skull. Jag tävlade mycket i motocross innan jag fyllde 16 år och fick börja köra 500cc-speedwaycykel och har hållit igång den körningen sedan dess men när jag väl började köra enduro tyckte jag det var enklare ett hitta ställen att köra på än vad det är med motocrossen under vintern. På motocross måste man ploga banorna medan man i princip kan åka vart som helst på enduro. Sen körs det även fler endurotävlingar på vintern och jag gillar ju att tävla. Jag tycker det är väldigt kul att mäta sig på enduro för klarar man av det och placerar sig bra där så vet man att man är är i god fysisk form också. Om du tränar speedway så blir det kanske 10 minuter på sin höjd under en träning medan en endurotävling blir ungefär 1,5 timmes körning så det är många minuter på cykeln vilket ger mycket motorcykelåkning. Sen är det inte alls samma motorcykel man kör men det ger ändå en liknande känsla.”
I höstas vann du även motionsklassen i den klassiska tävlingen Gotland Grand National som är en av världens största endurotävlingar. Vad minns du av den upplevelsen?
”- Precis jag körde Gotland Grand National för andra året i höstas. Första gången jag körde den tävlingen var året innan och då anmälde jag mig väldigt sent vilket gjorde att jag fick starta bland de sista i min klass. Jag tror det var 600-700 förare framför mig men jag lyckades ändå bli trea vilket gjorde att jag fick stå ibland de första i ledet i höstas. Där lyckades jag ta täten redan 300-400 meter efter start. Att jag ledde min klass visste jag hela vägen in i mål men sen fick jag även reda på att jag vann totalt vilket var en väldigt mäktig upplevelse. I år har jag redan anmält mig till en värre klass. Nu blir det klassen under eliten så det gäller att sätta högre mål hela tiden.”
Om vi nu blickar framåt mot årets speedwaysäsong. Om bara några timmar går starttejpen upp i Gislaved och rospiggssäsongen 2022 drar igång. Hur går tankarna inför årets säsong?
”- Det ska bli väldigt roligt. Det har varit en lång vinter och en lång väntan på den nya säsongen. Jag och Peter jobbar mycket tillsammans och har en väldigt öppen dialog om vad vi tycker och tänker om förare, laget med mera och kan vara ärliga med varandra. Vi har fått ihop ett jämnare lag än ifjol. Vi tappar visserligen Dudek men samtidigt har vi en större bredd i år som gör att vi inte blir lika sårbara om det skulle bli några skador eller liknande. Till årets säsong har vi även ett nygammalt heatschema med sju förare igen istället för sex stycken och då är det viktigt med en bred trupp. Jag tror att alla killar kommer fungera väldigt bra tillsammans. Sen känns det äntligen som att vi kan lämna coronan bakom oss och blicka framåt och jobba mer mot en vanlig säsong. Man har nästan glömt bort hur det är men det ska vi påminna oss och publiken om i år och jag hoppas verkligen på att vi kan få mycket publik till arenan. Jag tror den här vintern har gjort susen och att folk har längtat lite till att gå och se speedway live igen. Jag ser verkligen fram emot årets säsong och det ska bli kul att den kör igång.”
Vilka är dina mål med årets säsong?
”- Mitt mål är att lyckas i ligorna jag kör i och försöka höja mitt snitt. Sen ett mål som jag har varje år är att ta ett individuellt SM-guld. Jag har varit nära att ta det innan men har inte riktigt nått hela vägen fram. Det gäller att vara i form och det gäller att ha flyten på sin sida när man kör finalheatet. Självklart lever även drömmen om att en dag få köra VM-serien fortfarande och så länge jag känner att jag utvecklas kommer jag fortsatta satsa för att nå dit. Jag kommer att köra kvalet till GP-challenge i Abensberg den 6 juni och det är en bana jag har kört på innan men sen vet man aldrig hur det blir och hur banan är då de bara kör drygt en tävling per år på den banan. Vi får se om det har någon betydelse att jag har kört där innan eller om det blir en ny upplevelse men givetvis siktar jag på att gå vidare. Det som krävs är att jag håller en hög jämn nivå vilket jag tycker att jag har börjat fått till mer och mer. Förut har jag kunnat haft toppar men inte riktigt hållit mig på en bra jämn nivå men det tycker jag att jag har jobbat fram. Det känns som jag tar ett steg varje år både i jämnheten och högstanivån.”
Vad kan rospiggsfansen förvänta sig av Kim Nilsson under säsongen 2022?
”- Att jag alltid ger allt jag har, att jag alltid kommer förberedd till alla matcher och att jag ser alla matcher som lika viktiga. Jag vill även försöka bidra till Rospiggarna på alla plan. Både på och utanför banan. Publiken kan förvänta sig en kille som bjuder på sig själv!”